Sabra Rotating Emblem

 

Sabra Emblem

laatste aanpassing:27/12/2008

Foto's

Geschiedenis

Favorieten

Adressen

Contacteer ons

Voor Technici - Reparaties

Eigenaars

Overzichtpagina

Familie -

Rssoc-meetings

Kromzwaard-Meetings RSSOC-Sabra/e-Meetings

Belgische Sabra BBQ

16/08 Sabra's verwacht in Schaffen

Sabra-Sabre Goodwood

Algemeen...lees verder

Sabra is een - vijgcactus (opuntia) uit het Middellandse zee-gebied (eigenlijk afkomstig uit Mexico).
Sabra is ook de erenaam die een in IsraŽl geboren Jood zich toekent om je te laten voelen:
 "Ik overleef in een harde (vernielde) omgeving, produceer veel mooie bloemen, lekkere vruchten maar pas op met mij, ik kan prikken!"
Door zich "Sabra" te noemen geeft een Israeli ook te kennen dat hij doortastend, efficiŽnt, vasthoudend, productief, renoverend is - wil zijn.
Hij neemt hierbij afstand van het "oude" Jodendom, dat als minderwaardig wordt beoordeeld omdat de volgelingen zich als schapen naar de slachtbank lieten leiden, zich heel minutieus aan dorre nutteloze regels hielden, weinig productief waren, niet vernieuwend, niet "bij de tijd", niet ad rem, niet constructief, niet efficiŽnt. ! Noteer: de mening van de Sabra, niet de mijne!
Sabra is ook de naam van een Palestijns vluchtelingenkamp en dat is spijtig genoeg de meest bekende betekenis!
Misschien wil U http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabra bezoeken, met een aantal verklaring van het woord "Sabra".

Maar de Sabra is ook...(Foto bezorgd door Yohay Shinar, waarvoor onze dank):

Deze felrode Sabra, met aan het stuur Itzhak Shubinski (eigenaar van Autocars' owner en CEO), is vermoedelijk niet in Israël gebouwd....Zoals het er nu naar uitziet (augustus 2010) werd de eerste in IL gebouwde Sabra slechts in januari 1962 geregistreerd. Deze foto genomen ten laatste juli 1961 toont dus UK Sabra nummer 4 (Chassis 200004), een rode Sabra verkocht aan Posseidon UK (een zeevaartbedrijf dat ook eigendom was van Shubinski) en verscheept vanuit Two Gates op 6 april 1961. Deze auto is nooit in Israël geregistreerd, en is nadat zijn PR job gedaan was terug geëxporteerd naar de USA of Europa.De passagier is ťne Yehiel Kimmelman uitgever van Barehev, een automagazine (dank U Ronen)

Sabra ST4701
Noot: Op de hele site hebben we rond "klik-om-te-vergroten"-foto's een randje gelegd. 

Sabra ST200207

En, in 2006 de S200207 laatste Tamworth Sabra, alive and kicking.

Sabra's werden gemaakt in twee basisversies: zowel in HaÔfa (IL) als Tamworth (UK)
De IL-productie door Haifa Motor Corporation, de UK-productie door Reliant, de ontwerpers.

De Soft Top: ST

De Hard Top: HT

Sabra ST4701

Sabra S200100

Het waren allemaal linksgestuurde roadsters met Ford Consul 1703cc motor en een ZF S4/12 versnellingsbak:

Sabra Rear Wheel Arch

Sabra Rear
lens

Sabra Engine MK I

Hoekige achterwieluitsparing, stalen velgen, siervelg met "S", benzinedop zonder slot in een grote "holte". Alfa Romeo-achterlichten, afzonderlijke reflectoren naast de achterlichten, een smalle plaats voor de nummerplaat. Enkele Zenith valstroomcarburator,  72 rem-pk.  IsraŽlische raamnummers beginnen met "47".

Er zijn nog verschillen: de IL-Sabras en de eerste Tamworth Sabras ?? hadden ťťn hendel om de motorkap te openen.  Spaakwielen waren een optie, net als de "Alexander-kit": twee SU-carburatoren.  De eerste +/- 50 Tamworth-modellen  hadden een koelsysteem met expansievatje..
Haifa nummerde ST47xx of HT47xx naargelang ST of HT.    Tamworth nummerde S200xxx  zonder onderscheid van type.  

In 1962 produceerde Tamworth (UK) de eerste Sabra-GT's, gesloten wagens dus met ook iets gewijzigde achterkant
De eerste 100 Sabra's waren dan al in de USA, Reliant maakte ook een rechtsgestuurde versie: de Sabre.
Terwijl in Tamworth reeds de Sabre-6 werd geproduceerd schakelde Haifa in augustus 1963 over op de MKII Sabra's met:

Sabra GT
Sabra GT

Sabra Rear
lens

Sabra MK II Engine

Ronde achterwieluitsparingen, spaakwielen, afsluitbare benzinedop, kleinere holte rond benzinedop. Austin A40-achterlichten, met ingebouwde reflectoren, meer plaats voor de  nummerplaat. Standaard twee SU's (maar niet de dure Alexander-kit), 90 rem-pk. IsraŽlische chassisnummers beginnen met "48".

Zie verschillen-pagina om de detail-verschillen tsn MKI en MKII te bekijken

Tamworth bleef meestal ? bij de vierkante wielkasten (voor [bijna al?] de roadsters) maar gebruikte de  korte snuit - nummers liepen verder: S200150.

Sabra Meeting 2002

Links en rechts verschillende modellen in Luxemburg en op het circuit van Reims

Sabra Meeting Reims

Sabra S200153
Sabre-4 
(Malcolm & Val Marchbank)
S200153

 

Maakte de Sabre-6 (1962), met  2553 cc, versterkte achteras, later met Triumph ophanging, 109pk, klaar voor de competitie. raamnummers: SS300xxx.
Sabre-6 Racing 
Emile Robyns in zijn SS300130  laat een aantal kleppers achter zich.

 Op Utube: Mark Jordon's Sabre Six

zes minuten film op het Circuit du Remparts Angouleme 2006

SABRA   ASSEMBLAGE   STATISTIEKEN

Sabras gemaakt door Autocars Haifa IL en geŽxporteerd naar....  

Met dank aan Yohay Shinar, die deze gegevens bijeen bracht.

 
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
Total

IL

5
6
5
5
0
0
0
0
21

US

0
25
9
7
 
 
 
  
41

B

 
 
 
12
12
6
34
4
68
F
 
 
9
 
 
 
1
  
10
I
 
 
4
 
 
 
 
  
4
N
 
 
 
 
 
 
5
  
5
CH
 
 
6
14
?
?
2
  
22
GB
 
 
 
 
 
 
 
  
 
CDN
 
 
 
 
 
 
 
  
 
?
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Tot
5
31
33
38
12
6
42
4
171

Sabras-Sabres gemaakt door Reliant -Tamworth UK - export naar...

Met dank aan Geoff Cooper die deze gegevens van de vergetelheid redde.

1961
1962
1963
?
Total
4
1
 
 
5
70
22
11
 
103
 
 
13
 
13
 
 
 
 
 
 
 
0
 
 
 
 
0
 
 
2
 
0
2
39
4
7
52
16
10
4
 
30
1
2
 
 
3
93   
74   
34   
7   
208   
Total 26 144 81 10 4 5 24 52 30 3 379    
min 45 (RHD) dus Sabres:  + 2 show-chassis, geeft:   Sabras:  332   

Het ontstaan van de Sabra en zijn vele vraagtekens
(vrij naar Don Pithers’ The Scimitar and his forbears en Reliants ‘ sportscars) 

De Sabra was een idee van Mr Shubinsky van AUTOCARS LTD in Haifa , Israel, die de nodige contacten legde tijdens een bezoek aan de Racing Car Show in 1960. 
De connectie Autocars - Reliant bestond reeds omdat Reliant in Israel de productie van de Carmel had helpen opstarten.
Shubinsky wilde een Ashley polyester body met een Les Ballamy chassis combineren en de know how van Reliant resulteerde negen maanden later in een SABRA prototype op de New York Motor show van 1961, export naar de USA was dus blijkbaar de bedoeling.

De fabriek in Haifa was niet productierijp en hier beginnen de vraagtekens.  Een eerste reeks SABRA’s werd in Tamworth (bij Reliant dus) gebouwd, duidelijk zichtbaar op sommige foto’s in diverse publicaties. Blijkbaar had Reliant verkregen dat het zelf de eerste 100 Sabra's mocht exporteren.
De productie in IsraŽl kwam trager op gang.  Onduidelijk of dit kwam door te beperkte productiecapaciteit dan wel door de geringe vraag of doordat de productie voor het eigen land voorrang kreeg. Er liepen toen meer dan honderd Carmels per maand uit de fabriek.
Van de IsraŽlische productie is bijna een derde (68 SABRA’S) in BelgiŽ terecht gekomen, oorzaken of redenen hiervoor blijven onbekend.: We hebben :

een record aantal overlevenden in dit kleine landje dus. Laten we ze goed verzorgen. 

Voor gedetaillleerder informatie; "Eigenaars"  "History" "Verschillen"

Jacques Vandevelde

Belgische Sabras - Statistisch

Gegevens v/h N.I.S.: Sabras ingeschreven/provincie. Onderaan is aantal nieuw-ingeschreven Sabra's/jaar.

Provincie Totalen < 1966 1967 1968 1969 1970 1973 1978 1983 1988 1993 1998 2002 2005
Antwerpen   - - 16 - - 7 2 1 1 2 4 5 5
Brabant   - - 30 - - 13 3 4 5 4 4 5 5
Henegouwen   - - 4 - - 3         1    
Luik   - - 0 - - 1       1 0    
Limburg   - - 1 - -           1    
Luxemburg   - - 1 - -         1 1    
Namen   - - 1 - - 3 1 1 1 1 2 1 2
O-Vlaanderen   - - 3 - - 4       1 1 2 2
W-Vlaanderen   - - 3 - - 3 2 1 1 1 1 1 1
BelgiŽ Totaal 12 - - 59 - - 34 8 7 8 11 15 14 15
Nieuwe inschrijvingen/jr   7 32 8 - 1 - - - - - - - -

Blijkbaar werd de Sabra vanaf 1961 gecommercialiseerd.  We lezen (in de oldtimer-Encyclopedie Sportauto's 1945-1975 ISBN 90 366 1178 4) dat de Grand Prix garage aan de Eerste Oosterparkstraat in Amsterdam in 1963 13.490 gulden vroeg voor de cabrio-uitvoering van de Sabra." 
Nogal wat Sabras die we kennen (Belgische) werden echter slechts in 1967 in het verkeer gebracht ...... prijsdaling in het vooruitzicht van de verandering van de wetgeving op gebied van automobielinspectie???

Een van de mooiste Sabras die ik ken is die van Henk:

Sabra ST4884

En dan die van Jacques

Sabra ST4847

Maar er zijn er nog:

De eerste Sabra-meeting in BelgiŽ, 9 september 2000, georganiseerd door de RSSOC (zie Interesses) met 
Tony (achteraan bij de Sabre-6) Heath.- - - - - - -  - - - - - - - -Jacques Vandevelde - - - - - - - - - - - - - - Jef Neefs

Sabra Meeting 2000

Let op de plaats waar de chauffeurs gaan staan...... zou er een Engelsman bij zijn?

Contact, vragen, questions, opmerkingen, comments
TOP