| |
Algemeen...lees
verder
Sabra is een - vijgcactus (opuntia) uit het Middellandse zee-gebied
(eigenlijk afkomstig uit Mexico).
Sabra is ook de erenaam die een in Israël geboren Jood zich
toekent om je te laten voelen:
"Ik overleef in
een harde (vernielde) omgeving, produceer veel mooie bloemen, lekkere
vruchten maar pas op met mij, ik kan prikken!"
Door zich "Sabra" te noemen geeft een Israeli ook te kennen dat
hij doortastend, efficiënt, vasthoudend, productief, renoverend is - wil zijn.
Hij neemt hierbij afstand van het "oude" Jodendom, dat
als minderwaardig wordt beoordeeld omdat de volgelingen zich als schapen naar de
slachtbank lieten leiden, zich heel minutieus aan dorre nutteloze regels
hielden, weinig productief waren, niet vernieuwend, niet "bij de
tijd", niet ad rem, niet constructief, niet efficiënt. ! Noteer: de mening
van de Sabra, niet de mijne!
Sabra is ook de naam van een Palestijns vluchtelingenkamp en dat is spijtig
genoeg de meest bekende betekenis!
Misschien wil U http://nl.wikipedia.org/wiki/Sabra
bezoeken, met een aantal verklaring van het woord "Sabra".
Maar de Sabra is ook...(Foto
bezorgd door Yohay Shinar, waarvoor onze dank):
Deze felrode Sabra, met aan het stuur Itzhak Shubinski (eigenaar van Autocars' owner en CEO), is vermoedelijk niet in Israël gebouwd....Zoals het er nu naar uitziet (augustus 2010) werd de eerste in IL gebouwde Sabra slechts in januari 1962 geregistreerd. Deze foto genomen ten laatste juli 1961 toont dus UK Sabra nummer 4 (Chassis 200004), een rode Sabra verkocht aan Posseidon UK (een zeevaartbedrijf dat ook eigendom was van Shubinski) en verscheept vanuit Two Gates op 6 april 1961. Deze auto is nooit in Israël geregistreerd, en is nadat zijn PR job gedaan was terug geëxporteerd naar de USA of Europa.De passagier is éne Yehiel Kimmelman uitgever van Barehev, een automagazine (dank
U Ronen) |
Noot: Op de hele site hebben we rond
"klik-om-te-vergroten"-foto's een randje gelegd. |
En, in 2006 de S200207 laatste Tamworth Sabra, alive and
kicking. |
Sabra's werden gemaakt in twee basisversies:
zowel in Haïfa (IL) als Tamworth (UK)
De IL-productie door Haifa Motor Corporation, de UK-productie door
Reliant, de ontwerpers. |
De Soft Top: ST |
De Hard Top: HT |
|
|
Het waren allemaal linksgestuurde
roadsters met Ford Consul 1703cc motor en een ZF S4/12 versnellingsbak: |
|
lens |
|
Hoekige achterwieluitsparing, stalen velgen,
siervelg met "S", benzinedop zonder slot in een grote
"holte". |
Alfa Romeo-achterlichten,
afzonderlijke reflectoren naast de achterlichten, een smalle plaats voor
de nummerplaat. |
Enkele Zenith valstroomcarburator, 72
rem-pk. Israëlische raamnummers beginnen met "47". |
Er zijn nog verschillen: de
IL-Sabras en de eerste Tamworth Sabras ?? hadden één hendel om de motorkap te openen.
Spaakwielen waren een optie, net als de "Alexander-kit":
twee SU-carburatoren. De eerste +/- 50 Tamworth-modellen hadden een koelsysteem met
expansievatje..
Haifa
nummerde ST47xx of HT47xx naargelang ST of HT. Tamworth nummerde S200xxx
zonder onderscheid van type. |
In 1962 produceerde
Tamworth (UK) de
eerste Sabra-GT's, gesloten wagens dus met ook iets gewijzigde achterkant
De eerste 100 Sabra's waren dan al in de USA,
Reliant maakte ook een rechtsgestuurde versie: de Sabre.
Terwijl in Tamworth reeds de
Sabre-6 werd geproduceerd schakelde Haifa in augustus
1963 over op de MKII Sabra's met: |
Sabra GT |
lens |
|
Ronde achterwieluitsparingen, spaakwielen, afsluitbare
benzinedop, kleinere holte rond benzinedop. |
Austin A40-achterlichten, met ingebouwde
reflectoren, meer plaats voor de nummerplaat. |
Standaard twee SU's (maar niet de dure Alexander-kit), 90 rem-pk.
Israëlische chassisnummers beginnen met "48". |
Zie
verschillen-pagina om de detail-verschillen tsn MKI en MKII te bekijken |
Tamworth bleef
meestal ? bij de vierkante
wielkasten (voor [bijna al?] de roadsters) maar gebruikte de korte snuit
- nummers liepen
verder: S200150. |
|
Links en rechts verschillende modellen in Luxemburg en
op het circuit van Reims |
|
Sabre-4
(Malcolm & Val Marchbank)
S200153
|
Maakte de
Sabre-6 (1962), met 2553 cc,
versterkte achteras, later met Triumph ophanging, 109pk, klaar voor de
competitie. raamnummers: SS300xxx.
Emile Robyns in zijn SS300130 laat een aantal kleppers achter zich. |
Op Utube: Mark
Jordon's Sabre Six
zes
minuten film op het Circuit du Remparts Angouleme 2006 |
SABRA ASSEMBLAGE
STATISTIEKEN |
Sabras gemaakt door Autocars Haifa IL
en geëxporteerd naar.... |
Met dank aan Yohay Shinar, die deze gegevens bijeen
bracht. |
|
1961 |
1962 |
1963 |
1964 |
1965 |
1966 |
1967 |
1968 |
Total |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tot |
5 |
31 |
33 |
38 |
12 |
6 |
42 |
4 |
171 |
|
Sabras-Sabres gemaakt door Reliant -Tamworth UK
- export naar... |
Met dank aan Geoff Cooper die deze gegevens van de
vergetelheid redde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total |
26 |
144 |
81 |
10 |
4 |
5 |
24 |
52 |
30 |
3 |
379 |
min 45 (RHD) dus Sabres: + 2 show-chassis, geeft: Sabras: 332 |
Het
ontstaan van de Sabra en zijn vele vraagtekens
(vrij naar Don Pithers The Scimitar and his
forbears en Reliants sportscars)
De Sabra was een idee van Mr Shubinsky van AUTOCARS
LTD in Haifa , Israel, die de nodige contacten legde tijdens een bezoek aan de Racing Car
Show in 1960.
De connectie Autocars - Reliant bestond reeds omdat Reliant in Israel de
productie van de Carmel had helpen opstarten.
Shubinsky wilde een Ashley polyester body met een Les Ballamy chassis combineren
en
de know how van Reliant resulteerde negen maanden later in een SABRA prototype op de New
York Motor show van 1961, export naar de USA was dus blijkbaar de bedoeling.
De fabriek in Haifa was niet productierijp en hier beginnen de vraagtekens.
Een eerste
reeks SABRAs werd in Tamworth (bij Reliant dus) gebouwd, duidelijk zichtbaar op
sommige fotos in diverse publicaties. Blijkbaar had Reliant verkregen dat
het zelf de eerste 100 Sabra's mocht exporteren.
De productie in Israël kwam trager op gang. Onduidelijk of dit kwam door
te beperkte productiecapaciteit dan wel door de geringe vraag of doordat de
productie voor het eigen land voorrang kreeg. Er liepen toen meer dan honderd
Carmels per maand uit de fabriek.
Van de Israëlische productie is bijna een derde (68 SABRAS) in België
terecht gekomen, oorzaken of redenen hiervoor blijven onbekend.: We hebben :
een record aantal overlevenden in
dit kleine landje dus. Laten we ze goed verzorgen.
Voor gedetaillleerder informatie; "Eigenaars" "History" "Verschillen"
Jacques Vandevelde
Belgische Sabras - Statistisch
Gegevens v/h N.I.S.: Sabras ingeschreven/provincie. Onderaan is
aantal nieuw-ingeschreven Sabra's/jaar.
Provincie Totalen |
< |
1966 |
1967 |
1968 |
1969 |
1970 |
1973 |
1978 |
1983 |
1988 |
1993 |
1998 |
2002 |
2005 |
Antwerpen |
|
- |
- |
16 |
- |
- |
7 |
2 |
1 |
1 |
2 |
4 |
5 |
5 |
Brabant |
|
- |
- |
30 |
- |
- |
13 |
3 |
4 |
5 |
4 |
4 |
5 |
5 |
Henegouwen |
|
- |
- |
4 |
- |
- |
3 |
|
|
|
|
1 |
|
|
Luik |
|
- |
- |
0 |
- |
- |
1 |
|
|
|
1 |
0 |
|
|
Limburg |
|
- |
- |
1 |
- |
- |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Luxemburg |
|
- |
- |
1 |
- |
- |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
Namen |
|
- |
- |
1 |
- |
- |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
1 |
2 |
O-Vlaanderen |
|
- |
- |
3 |
- |
- |
4 |
|
|
|
1 |
1 |
2 |
2 |
W-Vlaanderen |
|
- |
- |
3 |
- |
- |
3 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
België Totaal |
12 |
- |
- |
59 |
- |
- |
34 |
8 |
7 |
8 |
11 |
15 |
14 |
15 |
Nieuwe inschrijvingen/jr |
|
7 |
32 |
8 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Blijkbaar werd de Sabra vanaf 1961
gecommercialiseerd. We lezen (in de oldtimer-Encyclopedie Sportauto's 1945-1975 ISBN
90 366 1178 4) dat de Grand Prix garage aan de Eerste Oosterparkstraat in
Amsterdam in 1963 13.490 gulden vroeg voor de cabrio-uitvoering van de Sabra."
Nogal wat Sabras die we kennen (Belgische) werden echter slechts in 1967
in het verkeer gebracht ...... prijsdaling in het vooruitzicht van de verandering van de
wetgeving op gebied van automobielinspectie???
Een van de mooiste Sabras die ik ken is die van Henk:
|
En dan die van Jacques
|
Maar er zijn er nog:
De eerste Sabra-meeting in België, 9 september 2000,
georganiseerd door de RSSOC (zie Interesses) met
Tony (achteraan bij de Sabre-6) Heath.- - - - - - - - - - - - - - -Jacques Vandevelde
- - - - - - - - - - - - - - Jef Neefs
Let op de plaats waar de chauffeurs gaan staan...... zou er een
Engelsman bij zijn?
Contact,
vragen, questions, opmerkingen, comments
TOP
|