Sabra ST4878
(
20.07.2010
) Vorige pagina)
Jef &
Els Neefs
AEM
- 879
Foto 1976 - Versailles
Een foto van André is altijd nét iets beter: 2005 -
Oudenaarde - mooie foto
Pic Richard Dredge
Sabra ST4878 stage II (dubbele SU-carburator) decapotabel
Nummerplaat: AEM-879 ingeschreven sedert: 4 augustus 2000
maar ben al eigenaar sedert 1975.
Eerste in-gebruik stelling 12.06.1967, een
later geïdentificeerde eigenaar is Herman Pauwels, nog steeds geïnteresseerd in Sabra's,
een verhaal apart (ST4878x). Eerste eignaar was
Mr Appel, bekend architect.
Kocht de auto: inschrijving 17.07.1975 en kreeg toen de
nummerplaat BKB-992. Al mijn spaargeld gespendeerd, MG, Triumph waren te duur maar een
acht jaar oude Sabra (eerste keer dat ik zoiets zag) was ook "Sporty".
Motor: 1703 Ford Zephyr motor, dus de originele maar niet
de eerste, met de originele motor reed ik slechts een 800km, voordat de motor
opblies, vermoedelijk heeft mijn huidige motor dus niet de versterkte klepveren
die bij de Stage II horen.
Vond dan, een garagist in Grobbendonk die een stock van het Engels
leger had opgekocht waaronder een aantal Zephyr-4 motoren en die een gereviseerde motor in
mijn Sabra hing. Het monteren van deze motor verdubbelde onmiddellijk de
aankoopprijs. De garagist is ondertussen overleden; ik kom
maar niet te weten waar de stock naartoe is. Loopt dood.
Kleur blauw: staat van koetswerk : pover, origineel was
hij donkerrood. Het koetswerk, heeft een aantal aanrijdingen langs rechts
meegemaakt, heb enkele balken rechts vooraan recht moeten trekken en nogal wat stukken
polyester rechts vooraan moeten vernieuwen gezien scheuren en barsten; ganse
rechter-binnenspatbord vernieuwd
We voorzien ooit een volledige schilderbeurt (zal blauw blijven) maar het zal
nog wat
duren eer we het koetswerk echt strak gekregen hebben.
De chroom-vleugels achteraan waren flinterdun geworden. Zijn
hermaakt, (plaatslager van meer dan 80j) nu met verdekte bevestiging.
De chroom-punten vooraan moet ik eigenlijk laten hermaken.
De sluiting van de motorkap ontbrak( zie bovenaan) , heb die zo'n beetje
geïmproviseerd. (Ondertussen (2004) originele gemonteerd.)
Ophanging: bij aankoop was de voorwielophanging
duidelijk niet origineel. Het steunpunt waarop op het raam de schokdempers en veren
steunen was bovenaan 15-20cm naar boven gebracht om veel te lange veren en schokdempers te
monteren, de fusee-pennen zaten zo los dat de voorwielen aan de rand een tweetal cm
speling hadden. De beide gerepareerd en naar origineler gebracht, we vermoeden wel
dat de voor-schokdempers nog iets te zacht zijn voor de auto. Dus ophanging OK
(thans)
En beter dan OK sinds ik winter 2004 nieuwe Spax-schokbrekers monteerde.
Wel wat probemen mee gehad maar die lijken (08/2005) helemaal opgelost. En
de auto ligt heel wat steviger, heeft minder last van de riooldeksel-test.
Heb nog een probleem met de rechter fuséepen, wordt vermoedelijk winter 2006/07
opgelost.
Winter 2008 is dat opgelost met een nieuwe fuséepen en een nieuwe flailing-arm
(bedankt David Womack).
Temperatuur: Problemen sinds de aanschaf, Els wordt nog
zenuwachtig (ik ook??!?) als ik met de auto in een file geraak. Bij warm weer moest
de auto rijden of hij liep heet. Doorheen de jaren ben ik daar erg handig
in geworden: verwarming helemaal open, heater fan ON, laten uitbollen, contact af, motor stil,
contact terug aan dat de ventilator en koelventilator konden werken, motor
eventjes terug op gang laten trekken door de nog bollende auto (om de waterpomp
te laten werken), terug contact af en terug op en vermijden van te moeten
starten want dan ben je zo door de batterij heen. Voorlopig (België)
lijkt het probleem opgelost... kan (zoals iedereen blijkbaar) de fan manueel
aanschakelen maar hij gaat vanzelf aan als ik schrik krijg dat het te warm wordt
en even later terug uit; omdat de schakelaar vermoedelijk niet reageert op mijn
angst neem ik aan dat hij reageert op de watertemperatuur en dus in orde is.
Fan is ook vervangen door een heel wat efficiënter model van een VW Golf Diesel
dat wonderwel (bijna ) paste (wat er in zat was een stukje huisvlijt met een
leeg blikje Rombouts-koffie (auteur Herman Pauwels zo hoorde ik)).
Augustus 2005 met een (van Henk geleend) origineel motortje op zoek geweest bij
Anglo Parts en achter de radiator een aanjagermotor van een MGB (iets groter dan
de originele - maar past perfect) gemonteerd. Terug met de originele naïeve
vleugeltjes en met een rechtstreekse 20A draad die permanent spanning krijgt (afgezekerd).
De fan slaat nu dikwijls aan eventjes nadat ik de motor heb stilgelegd.
Het lijkt me dat de MG-motor en die oude vleugeltjes hun werk goed doen, na een
snelle rit in de file zal de fan wel eens een minuutje draaien, maar dan terug
afslaan, en als de file lang duurt wil de fan nog wel eens opkomen maar altijd
slechts voor een korte periode. Het verklikkerlichtje zou dus weg mogen.
Van Clem van den Bosch geleerd dat zijn Sabra (nieuw) helemaal geen
koelingproblemen had. Als je weet dat het kàn ga je verder zoeken: het
nieuwe "net" in de radiator zal het verschil gemaakt hebben want de
dag van de 2006-meeting is de thermometer (met defecte koelventilator) toch
amper boven de 90° geweest. Bij gelegenheid eens zoeken naar een
otter-switch die aanslaat op 95° en terug af op 90° (nu is het 92°-87°).
Die MGB-motor (bedoeld als verwarmings-blazer) heeft het echter
na een jaar laten afweten. De motor gedemonteerd lijkt volledig in orde, alleen
draait hij niet en verbruikt immense stroomsterkte. Heb een nieuwe (identieke)
gemonteerd (juli 2006) hoop dat die het langer zal volhouden.
Rijvaardig: goed (heb sinds 2000 toch al
20.000km gebold), benzinetoevoer-problemen
opgelost, de Voeren-meeting (en Henk) leerden me dat er nog wat mis was met de
hoogspaningsbobijn, lijkt nu 15/05/2001 volledig rijvaardig. Ondertussen
een 9V-bobijn gemonteerd met een ballast (simpel met een Sabra) en ook een
elektronische ontsteking, nu koop ik nog éénmaal onderbrekercontacten, voor de
veiligheid en dan nooit meer.
Chassis geen problemen, moet nog wel een flinke poetsbeurt krijgen.
Versnellingsbak en overbrenging origineel (denk ik) OK,
nooit met een betere versnellingsbak gereden.
Wielen : spaakwielen 15' gechromeerd, niet origineel,
origineel waren vooraan 15' spaakwielen gemonteerd, achteraan 13' spaakwielen,
Heb tenslotte 3 extra 15' wielen gevonden en heb er vier laten demonteren - chromeren -
monteren. Ook nog een nieuwe naaf links-achter moeten monteren omdat de spiebanen
versleten waren. Hedendaagse chroomwielen zijn mooier omdat inox-spaken
gebruikt worden, de prijs: 10 à 11.000-Fr houdt me nog tegen..
Ondertussen vier nieuwe gechromeerde-inox-spaakwielen gemonteerd, gekocht 2004
bij Croes in Lichtaart, na de Dinant-rally begonnen steeds meer spaken van de
oude velgen af te breken (rijstijl??)
Mankementen: Het originele stuur is gebroken, moet nu
eens goed gelast worden, de twee emblemen, op motorkap en stuurwiel-naaf
ontbreken. Emblemen ondertussen hermaakt (redelijk mooi). Nieuw
stuurwiel gevonden (2005), ik rij nog met het vervang-stuurwiel omdat ik dat
eigenlijk goed in de hand vind liggen.
Motorkap-sluiting gemonteerd (gekocht bij Markus Tanner).
Kap is versleten, heb geen hardtop. Tonneau-cover gekocht van David Womack
en op de Sabra laten aanpassen. Kap zo'n beetje laten opmaken, is niet
mooi maar wel OK, Een boven-voorruitstrip + rubber gekocht van
TR4. Klemt nogal maar sluit redelijk. (06/2005) nog een andere gekocht van
Geoff Cooper de mijne lijkt me beter.
Zetels en binnenbekleding in povere staat.
Binnnenbekleding van de deuren: voorlopig hermaakt.
2004-voorlopig andere vloerbekleding gelegd (overschotjes van vasttapijt).
Sedert Technische Controle 08/2001: Linker-achterwiel schuift +/- 1 cm naar
binnen en naar buiten op het martelwerktuig dat ze daar gebruiken. Gerepareerd
10/08/2001
Heb nog problemen met de aanduiding van de thermometer - benzinemeter,
wordt aan gewerkt.
2005 lijkt nu in orde, nieuwe spanningsregelaar gekocht voor de twee meters en
ontdekt dat je die kan bijregelen. De metertjes zijn nu stabiel en
consequent. De benzinemeter zou nog iets lager mogen aanwijzen. Ik
leer dat die meters ook indivueel een regeling hebben, die zit bij mij echter
vast: moet ik nog eens tijd voor maken.
Verving recent voorste veren en schokdempers, monteerde schuifgeleiders en
vergrendelsysteem voor de rechterzetel, rubbers van deuren en ramen, oliekeerrring krukas vooraan, oliekeerring
differentieel vooraan, oliekeerring versnellingsbak achteraan, sproeiers SU-caburatoren;
vlotternaalden carburatoren, vriespastilles, kopklepdekselpakking, rempomp links
achteraan, stuk remleiding achteraan, remcylinders vooraan, hoofdrempomp, hoofdpomp
koppeling, hulppomp koppeling, klepjes en membraan van de benzinepomp, binnenbekleding
deuren, liet een nieuw net in de radiator monteren, eerste stuk
uitlaat vernieuwd (en al terug gelast in 2003 - maar nu vermoedelijk niet meer
onder spanning), achterste stuk uitlaat terug aangebracht (28/04/2001) vernieuwde vroeger reeds de uitlaatcollector, vernieuwde vroeger reeds
de fuseepennen, liet de benzinetank reinigen, elektrische benzinepomp toegevoegd
(achteraan bij benzinetank gemonteerd) maar nutteloos gezien de mechanische
tenslotte afdoende blijkt te functioneren, nieuw filtertje gevonden voor de
benzinefilter (bolglaasje), mooi 15/05/2001;
Monteerde nieuwe carterpakking, toch blijft hij "zweten".
Moet nog eens kijken naar de pakking van de "pont".
Een ruitesproeier-motor gemonteerd van een VW Golf, spoot eerst veel te ver maar
geregeld gekregen.
Sabra-logo achteraan vernieuwd, is niet 100% maar minder versleten dan het
originele.
Begin 2003 binnenwerk van het stuurhuis gerestaureerd, vervanging van enkele
bronzen busjes maakte een wereld verschil.
Mei 2003 "nieuwe" Sabra embleempjes op de stuurnaaf en op de
motorkap gekleefd... doet toch wel wat.
Bij het terug monteren van de stuurstang stootte ik de toeterschakelaar stuk.
Geprobeerd te solderen maar daardoor vastgesoldeerd. Vervangen door een
bijna identieke die ik 25j geleden kocht.
Mooi buitenspiegeltje gevonden.
Zoek nog naar (deels in de maak) plastic
kapjes voor de lichten, geschikte buitenspiegel voor het bestuurdersportier.
2005 Nogal wat problemen gehad met de dynamo's (inderdaad
verschillende). Zoek nu een nieuw poelietje (met oude "look").
Nieuwe sigaretten-aansteker gemonteerd (plastieken verlichting was stuk).
Nieuwe koplampen gemonteerd (spiegels en glas en ineens maar halogeenlampen).
Ventilatorriem vervangen door een Bosch AVX 10 x 850, lijkt goed te zijn:
misschien was 9mm beter geweest.
Ontdekte recent dat de echtgenote van de eerste eigenaar van
mijn Sabra nog in leven is.... eerlang er naar toe en om fotootjes vragen - geen
reactie (dame is over tachtig jaar). Zou de dochter nog oude foto's hebben??
De laatste nogal wat bezig geweest met de koelventilator.
Een VW-Golf-model werkt perfect maar ik probeerde steeds terug de originele
motor te vinden en de originele schoepjes terug te gebruiken.
Verschillende motoren die ik bij Anglo-parts kocht brandden door na soms minder
dan een uur draaien. Nu zou ik na een laatste die zeer snel doorbrandde
een nieuwe krijgen (garantie - wacht al twee maanden in november 2006).
Kreeg van geoff Cooper een ventilatormotor van een "Coupé".
Moet daar nu een verbindingsstuk voor laten draaien: te doen. Is gebeurd: Nu nog
monteren: vermoedelijk na de trip naar de Noordkaap
Verving dit jaar de klepsteelpakkingen: dag en nacht verschil:
bijna geen rook meer.
Dit jar ook redelijk wat problemen gehad met de dynamo -
stroomspanningsregelaar. Een nieuw-gekochte bleek defect en als je voor
fout-detectie nieuwe dingen monteert is het problematisch als de nieuwe dingen
niet werken. Voorlopig weer goede "charge".
Kocht recent een "glass-polishing-set": als het regent
laten de ruitenwissers een spoor van 2,5 - 4 cm ondoorzichtig glas achter zich.
Nieuwe ruitenwissers helpen niet. Hoop dat het glas polieren een verschil
zal maken.
Maakt inderdaad verschil: de voorruit een tweede beurt gegeven, maar een derde
beurt - geduldig - zal nodig zijn voor de perfectie?!?
Time-permitting ook nog wat werk aan de carosserie.
Probleem
: F Steering arms ?? - bushes - extensive play
2006 technische
Controle: de man wees mij erop de asl je het stuur draaide dat alvorens er
beweging overgebracht werd van de tandheugel (200090) naar de spoorstangen
(200700), dat de the idler bracket shaft (200176) [as van de valse
pitman-arm] vooruit bewoog bij rechts draaien, en terug achteruit bij links
draaien. Dubbelklik voor schets
Reparatie:
Eerste verdachte was de as van de valse Pitman arm. Ik dacht dat wie wel beperkt
zou zijn in vooruit-achteruit-beweging - door iets?? De tekening toonde echter
slechts twee vilten rondsels, en niets stevigs om vóór-achter beweging tegen
te gaan. Zie foto's hieronder: als ik de verbinding tussen de tandheugel en de
pitman arm losgemaakt had kon de as zonder problemen een eindje naar voren of
achteren geschoven worden (daarbij de vilten rondellen samendrukkend).
Dus de vóór -
achter beweging moest door iets anders tegengehouden worden, ook niet door de
spoorstangen leek me; de verdenking verschoof dus naar de tandheugel en het
"H"-vormige verbindingsstuk (200960) en de bussen daarvan.
Die dingen waren toen al gedemonteerd en al snel merkte ik grote speling tussen
de bus in onderdeel 200072 (eindstuk van de tandheugel[LHD]) en de
UNFB409A - bout.
De stuur-demper, gemonteerd om snelle stuurbewegingen te remmen remt echter elke
beweging en gezien die stuurdemper een eind uit de center van de tandheugel
aangrijpt was het te begrijpen dat - mits speling op die bout - het H-vormige
stuk een eind naar links en rechts zou geduwd worden naargelang de richting van
de beweging, en dus de pitman arm vooruit en achteruit.
In onderdeel 200072
zat een bus, buitenzijde ijzer, daarbinnen rubber, en daarbinnen weer een
ijzeren busje; het buitenste busjezat in 200072 geperst, doorheen het binnenste
busje loopt een UNF 3/8-bout. Foto van het busje op foto hieronder rechts.
Vorig jaar kocht
ik zo eentje van John Valler (2006-Goodwood)
Ben nu al een paar weken aan het zoeken naar een nieuw - voor
reserve - maar vind het nergens.
De bus moest in 200072: |
|
Maar de bus was iets te groot, had ze er misschien in
kunnen krijgen door verhitten en vriezen maar durfde niet. Dus ik zaagde
een split uit de zijwand van de bus overlangs en vijlde een konische
rand zodat ik ze er gemakkelijker in zou kunnen krijgen. Toch nog flink
wat kracht moeten zetten met een bankschroef. |
|
De bus was ook te lang om tussen de benen van de "H"
28,3 mm breed te passen, binnenbus was 31,1mm en buitenbus was
29,1.
ik vijlde binnen- en buitenkant een beetje korter alvorens ik ze in
200072 duwde |
|
Ander standpunt |
|
Gemonteerd, de draad van 200072 is 1/2' UNF |
|
Gemonteerd op de auto, een extra lange (12 cm) UNF 3/8 bout
gebruikt om het tandheugel-oog aan het H-vormige stuk en de stuurdemper
te bevestigen. |
|
Aan de andere kant van de "H" part 200960, zat
origineel een bout met dik "lijf" (part 200956) (Pin Idler Arm)
die de "H"
200960 link verbond met de " idler bracket rear arm" (200071)[pitmanarm?]. Een
paar jaar geleden, toen ik ook speling aan het zoeken was dacht ik dat
dat eigenlijk een bout 3/8 was met een bus over geschoven.
Mijn pogingen om die bus eraf te halen mislukten en hadden als gevolg
dat gans die pin eigenlijk niet meer kon nàgemeten worden ter
documentatie want een aantal afmetingen waren minstens "gewijzigd".
Ik heb die bout met dik "lijf" nu vervangen door een op maat
gedraaide bus die dwars door de "H" loopt en op zijn plaats
gehouden wordt door een 3/8-bout. De lengte van de bus is 38,3mm
en de dikte 13,5mm, maar het zou me niet verwonderen dat ik toen de
beide bussen uitgeboord heb naar 13,5 mm |
|
In ieder geval: nu kunnen ze met een
microscoop misschien nog speling vinden: de tijd van 4 cm speling tussen
links en rechts is definitief voorbij. |
2007: Het is nu al een paar jaar dat regelmatig het raampje van
de rechter deur plots blokkeert. Altijd als een fluwelen hand het
zwengeltje bedient. Dus ik weet nooit wanneer juist het misloopt. Telkens merk
ik dat het voorste rollertje, dat in het profiel onder de ruit loopt, uit het
profiel gesprongen is. Ik duwde altijd dat rollertje terug op zijn plaats, kon
me niet voorstellen hoe het er in 's hemelsnaam UIT kon.
Nu heb ik een aluminium plaatje bevestigd aan de stang die van
de binnendeur-knop naar achteraan de deur naar het slot loopt. Mogelijk wringt
die arm het rollertje uit het profiel. We zullen zien.
Foto van de ruitewissermotor: klik om te vergroten
Juni 2008: Vóór de Noordkaaptrip toch maar de schijfremmen
laten vervangen. Ik had ze toch al klaarliggen. En nu zo kort voor de trip wilde
ik ze ineens "goed" laten monteren, als een specialist dat doet ben je
toch zekerder. (Autoremmen: zie adressen)
De voorbereiding van de auto voor de trip was immers op niets uitgelopen: wat
moet je vervangen aan een auto die perfect rijdt?
Dan waren die schijfremmen tenminste vervangen. Ik monteerde ook nieuwe
bougies, weet niet waarom, om toch iets gedaan te hebben.
Grootste deel van de Noordkaaptrip hield de auto zich prima.
Op de terugweg van Noordkaap naar Oslo had ik al "iets
gevoeld": dat was na een lange klim tegen 110km/u, toen ik eventjes wat
sneller wilde om een paar vrachtwagens in te halen sputterde de motor ineens,
gaf niet zijn volle vermogen, maar het inhaalmaneuvre was toen ten einde.
Dus geen probleem, maar wel een waarschuwing.
2000 km verder was de auto ineens (redelijk ineens) niet meer
rijvaardig. Blijkt achteraf dat er een knik zat in de nylon benzineleiding, vlak
bij die nutteloze electrische benzinepomp.
De beschadigingen aangebracht door de takelwagen zijn echter
ernstiger:
|
Dit is het eerste wat ik terugzag van de auto.
Opgelet, het is niet deze takeldienst die de auto beschadigde maar:
Autotransport Boes
Wat mij onmiddellijk opviel is dat de raamwerk van de
kap aan de rechterzijde naar beneden stak tot halverwege het raam van de
passagier (zie foto). |
Beste bewijs van de onprofessionele werking van Boes
is het feit dat mijn contact "op" stond.toen de wagen van de
dépanneur rolde..had dat nochtans afgezet toen ik de wagen achterliet:
dat betekent dat de "professionele" takeldienst niet wist dat
het ààn-laten van het contact een stroom van 1A uit mijn batterij
trok, vijf dagen lang= 1A x 24u x 5dagen welke batterij kan dat aan?
Gelukkig was de massadraad van de contactpunten niet doorgebrand, maar
de batterij was wel in garagistenterminologie "naar de kl".
Nieuwe moeten kopen. |
Enige minuten later bleek dat het kofferdeksel
vervoerd was in de cabine van de takelwagen: volledig losgerukt. |
Foto van de rechter zijde van het raamwerk van de kap;
met de pijltjes gaf ik aan waar de laatste 40 jaar dat raamwerk zat, de
foto's tonen de huidige toestand: onmogelijk om in te stappen. |
Dit is ongeveer hoe het raamwerk van de kap hoort te
zitten (linkerzijde). |
|
|
Foto genomen door de takeldienst alvorens hij de auto
optakelde. |
Foto genomen door de takeldienst - na de takeling. |
|
|
Nogmaals een foto van de trieste toestand, merk de
plooien in de kap; waar er teveel plaats is (ontstaan). |
Daar zat dus het scharnier van het kofferdeksel:
memorial foto. |
|
|
Rechts (ook boven zichtbaar[wit vlekje]) is het
kofferdeksel tegen het frame van de kap geslagen: de scheurringen
zijn verontrustend: hoe diep gaan de scheuren?? |
De 'stang' om het kofferdeksel open te houden is
kompleet verwrongen.Ellendig want zo'n metalen stel is na wat er gebeurd
is niet meer chromeerbaar en moet dus in een dikke vieze verf
geschilderd worden... geen andere mogelijkheid. |
|
|
2010
Toch nog wat gedaan:
Geoff was zo vriendelijk van mij nieuwe draadstukken te bezorgen van de electriciteitsdraden die vanop het chassis naar de voorlichten leiden. En in de correcte kleur:
|
Je blijft nu éénmaal niet repareren en repareren.
|
Om te onthouden:
De lengte van de draden was best 80 cm geweest, en aan alle uiteinden hadden bullit-connectoren mogen zitten.
|
|
|
|
|
Jef Neefs
Arthur Matthyslaan 21
B 2140 Borgerhout
03/236.00.84
contact (niet simpel maar het scheelt in
SPAM)
Millennium-meeting in Sijsele 2000
Terug chroom op de vleugeltjes: mei 2001
De aandachtige kijker merkt dat de chroom platen
"verdekt" bevestigd zijn. Hopen van nu spoedig de "Sabra"
terug te monteren, Verder moet het krukje van het kofferdeksel nog terug
origineel worden. mei 2001
En de Sabra is er terug.
Zo met een groene achtergrond ware rood toch mooier; mei 2001
Wie hieraan wil helpen: dank u
Bedoeling is hier een formulier te fabriceren dat
iermand kan invullen (indien hij wenst) om de gegevens over zijn Sabra beschikbaar te
stellen.. Waaraan foto's kunnen gevoegd worden edgl.
Het formulier zou gegevens van de Sabra-beziter
moeten vergaren en de Sabra-bezitter tevens de keuze moeten laten welke gegevens hij ter
publicatie ter beschikking stelt.....iemand kan vinden dat hij geen foto van zichzelf op
internet wil maar wil wel een foto aan mij (Jef Neefs) sturen
Mail of bel mij als je tips, hints of kennis op dit
gebied hebt... 03/236.00.84 Contacteer
ons
TOP
Eigenaars
Sabra (Startpagina)
|