Haifa - Geschiedenis 01.08.2010    Vorige pagina

Bedoeling is hier gegevens - eender wat - te brengen die klaarheid kunnen scheppen in de fel vervagende kennis van de geschiedenis van de Israëlische Sabra.

Einde 50-er jaren leefde er in Israel een zekere Yitzak Shubinski, die groot geld verdiend had met de invoer in Israel van gerookte vis.
Door zijn invloed en kennis bereikte hij snel een belangrijke positie bij de Haifa Motor Corporation en hij besloot dat je geld moest halen waar er veel was: in de USA.  In 1960 promootte de Haifa Motor Corporation op de autoshow in New York dan ook de Sabra Sussita naast de Carmel.  Shubinski wilde blijkbaar inspelen op de Zionistische gevoelens van de (rijke) Joden die Europa ontvlucht waren.  Hij moet toen gemerkt hebben dat de USA allerminst zat te wachten op een klein, plastieken autootje met laag vermogen.  Op de motorshow daar legde hij al contacten met Ashley en Les Ballamy om een andere auto te maken, maar nu één met uitstraling, nog in polyester maar polyester "for the weight", laadvermogen nihil maar "for the show".

Naar mijn mening had het kunnen lukken, maar een 1700cc-motor is toch iets te min om het te kunnen opnemen tegen een V8-Ford (Chuck Berry) en de prachtige ZF-box had een veel te grote eerste om zwarte strepen op de baan te trekken.
Als Engeland het doelland was geweest hadden ze kunnen slagen maar wie wilde toen ponden?
De Sabra is snel op smalle bochtige weggetjes maar kon zich in the US amper manifesteren tegen de zware Ford-motoren.

Yohay Shinar vat samen: (vrij vertaald naar het Nederlands) 
Ik zou graag enkele details toevoegen aan de geschiedenis van de Sabra-Sport-productie in Israël.
Er zijn drie hoofdmomenten:

Fase één
Het is nu algemeen bekend bij Sabra-fanaten, Reliant krijgt de opdracht om de eerste honderd Sabra's te maken voor de Amerikaanse markt omdat "Autocars" die auto's niet op tijd kan leveren.

Inderdaad, de productie in Haïfa start in juli 1961 maar tot het einde van dat jaar worden slechts 11 auto's geproduceerd.  Dat is opvallend weinig als je weet dat "Autocars" toen toch zo'n 150 auto's per maand produceerde.

Het is ook bepaald vreemd dat er vier heel vroege Tamworth-Sabra's naar Israël geëxporteerd werden - misschien als demonstratiemodellen?

Het eerste contract voor de export: 25 auto's voor de VS komt er maar in 1962.  Voor zover ik over de gegevens beschik gebeurden de eerste exports in 1962, dat betekent dat de eerste auto's enige maanden terzijde gezet zijn. Misschien was dit een afspraak met Reliant die de eerste 100 zou leveren.

In ieder geval versnelt de productie in 1962.

Dan komt fase twee, zomer 1963, vermoedelijk augustus. De Sabra heeft een facelift gekregen, vermoedelijk rollen nu ook de eerste GT's van de band.
De veranderingen houden onder andere in: (terminologie uit fabrieksdocumenten - daarom onvertaald)):

  1.  Panel (front nose) with rim

  2.  Main body with rim

  3.  Possibly also revised doors and instrument panel (gezien het onderdeel-nummer zou dat veranderde paneel heel wat later kunnen zijn) (Noot: Er moeten nog heel wat detail-foto's van oude 47xx en jonge 48cc-Sabra's vergeleken worden om hier meer duidelijkheid over te krijgen.)

Ook interessant om te noteren: het onderdeel-nummer van de hardtop lijkt er op te wijzen dat de HT nà de GT komt. 
Gezien er weinig ambiance zit in de verkoop (VS-bestellingen verminderen en bestellingen in Israël zijn maar 5-6 per jaar), wordt de productie vermoedelijk vertraagd in 1964.  In september 1965 verhuist de fabriek zo'n 5km naar het zuiden naar Tirat HaCarmel, en de productie van de Sabra Sport valt helemaal stil.
Naar wat ik hoorde van een arbeider kwam dat doordat de voorraad batterijen gestolen was tijdens de verhuis.  Dit klinkt niet erg overtuigend en in dit verband heb ik ondervonden dat veel verhaaltjes gewoon zijn wat ze zijn: verhaaltjes.

Fase drie start zowat een jaar later.  de productie wordt terug opgestart en nu is Belgiê de voornaamste klant.  De prijzen voor de Belgische dealer zakten met zowat 40%, hierdoor vermoedelijk wordt een piekproductie bereikt in 1967.  Gezien in 1968 amper nog wat geëxporteerd wordt neem ik aan dat de productie stopte in 1967 - augustus vermoedelijk. "Autocars" had vermoedelijk nog heel wat onderdelen in voorraad, wat verklaart waarom in 1980, toen de opvolger van "Autocars" (Rom Carmel Industries, gesticht in 1974) een reorganisatie doorvoerde, de ZF versnellingsbakken geveild werden (Don Pither's boek).

Ergens in de vroege 70-er jaren doet Autocars enkele overtollige koetswerken weg, minstens twee ongeschilderde GT-koetswerken verzeilen in een kleuterschool.

Wijzelf kunnen nog toevoegen dat de importeur van de Sabras zijn zetel had te Antwerpen in de Jacob Jacobsstraat nr 40.  Er was nochtans een stevige connectie met garage Majestic Chaussée d'Anvers 37 in Brussel, want dat was blijkbaar de garage waar mensen een model (en een kleur) konden kiezen. De informatie van hieruit leert ons dat de productie eigenlijk werd stopgezet mei 1967, maar dat de auto's die reeds besteld waren toch nog geleverd werden - tot in 1968.

In elke Sabra stond bij de oplevering een doos sinaasappelen - eigenaardige verkoopstechniek.

SABRA   ASSEMBLAGE   STATISTIEKEN

Sabras gemaakt door Autocars Haifa IL 

Met dank aan Yohay Shinar, die deze gegevens bijeen bracht.

 
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
Total

IL

5
6
5
5
0
0
0
0
21

US

0
25
9
7
 
 
 
  
41

B

 
 
 
12
12
6
34
4
68
F
 
 
9
 
 
 
1
  
10
I
 
 
4
 
 
 
 
  
4
N
 
 
 
 
 
 
5
  
5
CH
 
 
6
14
?
?
2
  
22
GB
 
 
  
 
 
 
 
 
 
CDN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tot
5
31
33
38
12
6
42
4
171

 

ST4701 of toch niet

Deze felrode Sabra, met aan het stuur Itzhak Shubinski (eigenaar van Autocars' owner en CEO), is vermoedelijk niet in Israël gebouwd....Zoals het er nu naar uitziet (augustus 2010) werd de eerste in IL gebouwd Sabra slechts in januari 1962 geregistreerd. Deze foto genomen ten laatste juli 1961 toont vermoedelijk UK Sabra nummer 4 (Chassis 200004), een rode Sabra verkocht aan Posseidon UK (een zeevaartbedrijf dat ook eigendom was van Shubinski) en verscheept vanuit Two Gates op 6 april 1961. Deze auto is nooit in Israël geregistreerd, en is nadat zijn PR job gedaan was vermoedelijk terug geëxporteerd naar de USA of Europa.

 

ST47xx export
Deze foto toont acht Sabras, net voordat ze ingeladen worden op de "Gedera", net zichtbaar achteraan. "Gedera" verliet Haifa naar de U.S.A. op 16 september 1962, met de eerste lading van 10 Israëlische Sabras (Sport, "gewonere" auto's van Autocars werden al veel vroeger ook naar de USA verscheept.) voor Noord Amerika. Chassis nummers moeten in de omgeving van 4703-4716 geweest zijn. EEN DUIDELIJKER FOTO ZOU ONS VEEL KUNNEN LEREN!

 

487x GT-ST

Deze foto dateert van 7 maart 1967 op de Tira plant. Deze vier auto's zijn nu in België! (Noot: Als dit eens een kleurenfoto was!)

Verder aan een productie-overzicht:

Om deze puzzel volledig te maken had ik graag uw hulp om alle mogelijke informatie te verzamelen over de originele uitvoering van de auto's

* Motornummer. en versie (carburator(en))

* Foto van de chassisnummerplaat (de verschillen tussen slagcijfers gebruikt op de koperen plaatjes hebben dikwijls te maken met andere Autocars-producten en kunnen een aanwijzing geven naar een datum).

* Originele kleur:

* Eender welk opschrift in het Hebreeuws op het koetswerk, bij voorbeeld onder de "hemel" en bij de zonnekleppen (op GT's) kan een verwijzing zijn naar een precieze productiedatum en misschien meer informatie.  Ik heb twee-drie opschriften gevonden in elke auto die ik bekeek maar spijtig moet de "hemel" eraf.

* Datum  van eerste gebruik

* originele kleur van het dak 

Hierbij hoort Yohays originele uitleg:

Another assembly picture (1.jpg). It clearly shows the following cars -
Dark Blue Metallic GT, wire wheels
Silver GT, wires
Red ST (could also be an HT), no wires
Sabra chassis (enlarge the picture and spot three workers laboring on it)
The man opening the Silver GT right door is Ze'ev Weisshaus - the Sabra assembly manager.
Dating the picture - the white car's back side window frame (look through the Silver Sabra!) is a Carmel FW2, a model that was made till May 1964. The workers all wear long sleeves shirts, so it's March-April 1964 at the latest.
These cars should therefore be in the 4810-20 range. 

Ondertussen is er de hypothese (van John Cartwright) dat de drie bovenstaande Sabra's de ns 4809 - 4810 - 4811 zouden zijn???

   
Vraag me af: in Israël moeten er toch nog mensen zijn die deze foto kunnen dateren (plaatselijke schone), ik zou denken (1964-1967)


Bonvenstaande foto zie je links de "Sabra-lijn".

Deze foto: bedankt Thomas Touw

Dank U Thomas Touw

Nog een mooi gedateerde foto van een MKI Sabra in het fabriek.  Yohay vertelt ons de naam van het muildier: "Alfred"

vlg Yohay één van de laatste, op de Tirah vestiging, in de achtergrond het hoofdgebouw en Carmels, vermoedelijk voor het leger.  Dit zou een GT489x moeten zijn - spijtig, niet echt vergrootbaar, maar: chroom spaakwielen nu, en mét lenskapjes.
Zou het ginder ooit regenen?

Wat betreft de auto's die in een speeltuin belandden:
Jacob Shalit bezorgde ons daarvan enkele foto's, maar had graag dat ook zijn "phoenix" daarbij werd getoond.
De auto's staan (stonden? - staan nog?) in de Kibbutz Ma'agan Michael, zo'n 25km ten zuiden van Haifa, aan de kust.

Sabra

Terug

Geschiedenis

TOP